Yrittäjyys voi olla mitä ikinä haluat

Yrittäjyys voi olla mitä ikinä haluat

Lähes kaikilla yrittäjillä on vahva halu säilyttää oma vapautensa ja päättää asioista itse. Siksi he ryhtyvät yrittäjiksi. Suuri osa heistä kuitenkin luovuttaa vapautensa hyppäämällä samaan oravanpyörään ja käyttämällä samoja toimintamalleja kuin kaikki muutkin. Yrittäjyyden etu on se, että voi luoda omat sääntönsä ja oman pienen maailmansa, jonka voi määritellä miten ikinä haluaa.

Perustin uuden yrityksen tämän kuun alussa, joten lukaisin jo toista kertaa Derek Siversin kirjan Anything You Want. Teos sisältää 40 opetusta laatikon ulkopuolelta ajattelevalle yrittäjälle.

Derek on eräs lempi-ihmisistäni. Hänellä on mahtava kyky kääntää konsepteja päälaelleen ja tarkkailla niitä aivan uudesta näkökulmasta. Miehen tunnetumpi kirja Hell Yeah or No on toiminut parin aiemman artikkelin inspiraationa:

Lue lisää: Oletko tulevaisuuteen vai nykyhetkeen keskittyvä ihminen?
Lue lisää:
Derek Sivers: "Totta hitossa" tai "Ei"

Derek Sivers ja CD Baby

Anything You Want tarjoaa Siversin kokemuksia ja oivalluksia CD Baby -yrityksen perustamiseen, kasvattamiseen ja lopulta myymiseen liittyen (voitot hän lahjoitti hyväntekeväisyyteen). Kantava teema on kuinka keskittyä olennaiseen, eli siihen mitä itse haluaa tehdä ja mikä on asiakkaille hyväksi. Samalla minimoidaan kaikkea, josta ei nauti.

Sivers koodasi kaiken yrityksen nettisivuilla tarvittavan itse alusta asti - myös siinä vaiheessa, kun olisi hyvin voinut palkata jonkun tekemään saman työn paljon nopeammin. Hän nautti prosessista, joten CD Baby oli hänen oma pieni maailmansa, jossa hänelle maksettiin ohjelmoinnin ja muiden mielenkiintoisten asioiden oppimisesta.

Kun investoijat yrittivät tarjota rahaa Siversille laajentaakseen yritystä ja tienatakseen moninkertaisesti enemmän, hänen vastauksensa oli aina “Ei kiitos”. Hän olisi halunnut pikemminkin kutistaa firmaa kuin kasvattaa sitä, koska tiesi ettei olisi onnellinen vaihtamalla oman ja asiakkaiden hyvinvoinnin sijaan päämääräksi rahan ja laajentamisen. Sitä paitsi tyytyväiset asiakkaat toivat ajan myötä enemmän kuin tarpeeksi kasvua.

“Never forget why you’re really doing what you’re doing. Are you helping people? Are they happy? Are you happy? Are you profitable? Isn’t that enough?”
— Derek Sivers

Muista kompassisi

Aivan ensiksi kannattaa selvittää miksi on tekemässä sitä, mitä on tekemässä.

Yrittäjyys on käytännössä muiden ihmisten auttamista tuotteella tai palvelulla, joka ratkaisee jonkun ongelman. Pelkkä raha ei ole riittävä motivoija.

Tietty määrä rahaa on toki hyvä olla olemassa. Mutta mikäli oma MIKSI ei ole selvillä, päätyy sen määrän saavutettuaan jahtaamaan vain lisää rahaa.

“Lisää” on huonoin mahdollinen tavoite, koska sille ei tule koskaan loppua. Paitsi kun elämän päättyessä tajuaa, että eihän tämä ollutkaan tärkeää tai tehnyt onnelliseksi.

Muista aina mistä nautit, minkä koet merkitykselliseksi ja miksi lähdit matkaan eli mitä ongelmaa yrität korjata. Se toimii kompassina näyttämässä suuntaa.

CD Baby oli alusta, jolla indie-artistit saivat myydä musiikkiaan vuosituhannen vaihteessa. Kun palvelu kasvoi ja isot levy-yhtiöt halusivat omia bändejään mukaan, Sivers kieltäytyi. Siihen aikaan itsenäisillä muusikoilla ei ollut monia vaihtoehtoja levyjen myymiseksi. Sivers halusi ratkaista tämän ongelman asiakkailleen, joten hän halusi varmistaa heidän saavan saitilla täyden näkyvyyden. Eli ei levy-yhtiöitä. Ne voivat myydä jo missä tahansa muualla.

Tuntuu ehkä hullulta, että levykauppa ei ottaisi vastaan tunnetuimpien artistien musiikkia, mutta päätös oli helppo, koska kompassi oli muistuttamassa arvoista ja tarkoituksesta.

Kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa

Siversillä oli ainutlaatuinen tapa palkata uusia työntekijöitä.

Aina kun joku lopetti tai tarvittiin lisätyövoimaa, hän kysyi palkollisiltaan tunsiko kenties kukaan hyvää tyyppiä, joka etsii töitä. Kun joku ehdotti kaveriaan, Sivers pyysi saman tien - näkemättä koko ihmistä - välittämään viestin, että työt alkavat huomenna.

Luo oma utopiasi

Haluatko elää maailmassa, jossa on käytössä neljän päivän työviikko? Yrittäjänä voit luoda sellaisen maailman.

Haluatko elää maailmassa, jossa ihmisille maksetaan heidän ajastaan, eikä työn näennäisestä arvosta? Yrittäjänä voit määrätä, että kaikki toimitusjohtajasta (eli sinusta) siivoojaan saavat saman tuntipalkan.

Mikäli et pidä nykysäännöistä, muuta ne paremmiksi.

Muut ihmiset tulevat sanomaan, että olet väärässä. Että yrittäjä tarvitsee 60-tuntisia viikkoja, markkinointibudjetin, osa-aikaisen sivutyön firman somekanavien päivittämiseksi, sekä kaikkea mikä nyt vain “kuuluu pakettiin”, koska muutkin tekevät niin.

Näitä ihmisiä ei tarvitse kuunnella, jos tiedät mitä haluat ja miksi.

Muita esimerkkejä

Basecamp on ohjelmistoyritys, jossa on käytössä 32 tunnin eli neljän päivän viikko kesäkuukausien aikana toukokuun alusta elokuun loppuun.

Online-kenkäkauppa Zappos loi puhelinpalvelun, jonne asiakas voi soittaa ympäri vuorokauden - vaikka tilatakseen pizzaa tai muuten vain jutellakseen. Pisin puhelu kesti kuusi tuntia.

Patagonian omistaja lahjoitti yrityksensä tuotot ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun.

Bob Chapmanin johtama Barry-Wehmiller on kuuluisa arvostuksesta ja luottamuksesta työntekijöitä kohtaan. Simon Sinek kertoo tarinan, jossa kaksi kouluttamatonta tehdastyöläistä lähetetään korvaamaan $750,000 maksava kone.

Ihailen suuresti ihmisiä, jotka asettavat asiakkaat tai työntekijät tai koko maailman etusijalle, sen sijaan että puristaisivat näistä jokaista penniä irti omaa etua tavoitellakseen.

Kaikki ylläolevat esimerkit ovat tietysti samalla myös auttaneet työntekijöiden palkkaamisen tai markkinoinnin helpottamiseksi.

Lopuksi

Yrityksen perustaminen on luova teko. Kirjaimellisesti. Uusi yrittäjä luo maailmaan jotain, mitä se ei aiemmin sisältänyt.

Älä siis rajoita luovuuttasi kopioimalla sokeasti yleisimpiä toimintamalleja. On olemassa muitakin tapoja tehdä asioita.

Mikä on todennäköisyys sille, että perusmalli toimii parhaiten juuri sinulle ja sinun asiakkaillesi?