Mysteeri Facebook-algoritmin takana ratkesi - totuus oli pahempi kuin kuvittelinkaan

Mysteeri Facebook-algoritmin takana ratkesi - totuus oli pahempi kuin kuvittelinkaan

Moderni mysteeri: Skrollaan Facebookia. Saavun kohtaan, jossa FB ehdottaa lyhytvideoita katsottavaksi. Joka ainoa kerta kaikki videot ovat aivan hirveää kuraa. Näen sen jo esikatselukuvasta, joten en edes katso niitä. Kysymys kuuluu: Miksi ihmeessä somejätti, jonka pitäisi periaatteessa tietää lähes kaiken mieltymyksistäni, yrittää kerta toisensa jälkeen tarjota sisältöä joka minua ei kiinnosta?

Kysymys on herännyt mielessäni monta kertaa, mutta en ole koskaan varsinaisesti vaivautunut vastaamaan siihen. Lähinnä olen ajatellut, että selvästi nämä firmat eivät tiedäkään käyttäjistään niin paljoa kuin väitetään, tai ainakaan eivät osaa hyödyntää tietoa.

Vastauksen taustalla on se oletus, että Facebookin ja muiden someyritysten päätarkoitus on saada minut viettämään mahdollisimman paljon aikaa sovelluksessa tai sivustolla. Tämä olettamus on väärä.

Löysin oikean selityksen sattumalta vasta kun ehdin jo lopettaa sosiaalisen median käytön.

Lue myös: Vietin kuukauden ilman sosiaalista mediaa
Lue myös:
Sosiaalinen media on tuhoisa miehiselle egolle
Lue myös:
Digipaasto: Viikko ilman puhelinta ja tietokonetta - kuinka kävi?

Algoritmien todellinen tarkoitus

Sosiaalisen median algoritmien oikea päämäärä ei ole ajanvietto sivustolla, vaan saada meidät näkemään ja erityisesti klikkaamaan mahdollisimman paljon mainoksia. Tällöin esimerkiksi Facebook voi myydä enemmän mainoksia ja kalliimmalla hinnalla.

Näiden kahden päämäärän välillä on suurempi ero kuin luulemme. Toki mainosten näkemisen eräs vaatimus on viettää aikaa niitä tarjoavassa sovelluksessa tai saitilla, mutta se klikkaus on tärkeämpi. Somejätti tienaa vähemmän jos skrollaamme koko päivän mainosten ohi, kuin jos klikkaamme kerran viiden minuutin käynnin aikana.

Facebook on siis luonut tekoälyalgoritmin, jonka tarkoitus on maksimoida mainosten klikkausten määrä.

Algoritmin toimintamalli

Mitä ylläolevasta päämäärästä seuraa käytännössä?

Ensinnäkään tekoäly ei tarjoa minulle sisältöä, jota se arvelee minun haluavan. Se oletettavasti tietää, että katson mielelläni yli tunnin pituisia luentoja tai keskusteluja mielenkiintoisista aiheista, mutta tällä ei voi tienata. Sen tehtävä on maksimoida klikkaukset. Minun onnellisuuteni ja oppimishaluni ovat algoritmille yhdentekeviä.

Tekoäly on oppinut ties kuinka monien satojen miljardien toistojen kautta, että tietyissä mielentiloissa ihmiset klikkaavat todennäköisemmin. Se on oppinut ennustamaan, koska olemme alttiita mainoksille.

Koska sen tarkoitus on maksimoida klikkaukset ei pelkkä ennustaminen riitä, vaan se yrittää luoda näitä mielentiloja.

Mitä vaikeammin meidän on ajatella rationaalisesti, sitä alttiimpia olemme mainoksille. Tekoäly haluaa siten tehdä meistä ei-rationaalisia, jotta sen on helpompi maksimoida klikkaukset. Siksi se tarjoaa sisältöä, jonka tarkoitus on aiheuttaa raivoa ja muita alkukantaisia tunteita.

Tekoäly pyrkii siis aktiivisesti tekemään meistä tyhmempiä, jotta Facebook voi myydä meidät kalliimmalla hinnalla.

Toivon että pysähdyt hetkeksi miettimään edellistä lausetta, koska se kertoo paljon maailmasta, jossa elämme. Ja voit korvata Facebookin Tiktokilla, Twitterillä, tai millä tahansa somealustalla - kaikki tekevät samaa.

Eli miksi Facebook tarjoaa minulle jopa tosi-TV:tä surkeampaa videosisältöä? Koska algoritmi yrittää heikentää tunnetasapainoani ja ajattelukykyäni. Algoritmi yrittää tehdä minusta tyhmemmän. Eikä minun tarvitse edes katsoa niitä videoita - riittää kun näen esikatselukuvan ja turhaudun. Se onnistuu tehtävässään jo sillä, että reaktioni on ärsyyntyä sisällön huonoudelle.

Älykkyys laskussa

Saatat miettiä tässä vaiheessa, että tämähän selittää, miksi ihmiset vaikuttavat olevan selvästi tyhmempiä kuin ennen. Ainakin jos olet riittävän vanha muistamaan ajan ennen sosiaalista mediaa.

Minäkin ajattelin ensiksi niin. Mutta ota huomioon, että sosiaalinen media on vuosia syöttänyt sinulle erityisesti typeriä asioita ja äärimmäisiä mielipiteitä maksimoidakseen klikkauksiasi. Ihmiset eivät ole yhtä tyhmiä kuin luulemme, meille on vain näytetty enemmän sitä puolta.

Seurauksena oletamme ihmisten olevan tyhmempiä kuin he ovat, jolloin reagoimme itse vähemmän viisailla ja myötätuntoisilla tavoilla, eli - jälleen kerran - meistä tulee tyhmempiä. Näin aiheutamme myös itse sitä älykkyyden laskua, jota näemme muissa.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa?

Sosiaalisen median käyttö nykymuodossaan on kuin piikittäisi myrkkyä omiin aivoihin.

Itse en usko oikean vastauksen olevan pienempi määrä myrkkyä, vaan parempi on lopettaa kokonaan.

Mikäli pohdit kuinka ilman sosiaalista mediaa voi pärjätä, niin kysyisin mieluummin: Kuinka tulemme pärjäämään jos emme lopeta?

Lähteitä ja lisäluettavaa:

Stuart Russell: Misaligned objectives (YouTube)
How Algorithms Change How We Think (psychologytoday.com)
How Social Media REWIRES YOUR BRAIN (& Our World) w/ Max Fisher | Rich Roll Podcast (YouTube)
Max Fisher: The Chaos Machine (Adlibris)
Valvontakapitalismin vaarat / The Social Dilemma (Netflix)